Publicerad 170210

Tidningars usla lönsamhet fick Schibsted att rusa

goran_sv2016

 

DN har fler läsare på nätet än i papperstidningen. Det har också GP och Sydsvenskan, och för Svenska Dagbladet gället att nästa dubbelt så många läser på nätet än på pappret.

Alla storstädernas morgontidningar har därmed gått igenom ännu en av digitaliseringens faser, det vill säga att flytta merparten av läsandet till nätet. Till det kommer att Aftonbladet har tre miljoner nätläsare per dag och Expressen nästan två miljoner. Och ett känt faktum att de bägge ”kvällstidningarna” är ensamma om att vara positionerade för en fortsatt lönsam annonsaffär.

Schibsteds årsredovisning bär vittnesbörd om i vilken omfattning annonspengarna numera går innehållsmedierna förbi. Rapporten är fokuserad på tjänster som Blocket och franska Leboncoin.fr, köp- och säljsajter som står för en fjärdedel av det norska mediebolagets vinst. Om man nu ska kalla det media när låneförmedlaren Lendo.se är den tjänst som lyfts fram inom bolagets tillväxtsegment. Resultatet blev i alla fall att Schibstedaktien rusade på Oslobörsen när rapporten blev känd.

Medier vars affär bygger på betalande prenumeranter har gått från att vara branschens mest lönsamma till att ha lägst vinstmarginaler. Att DN rapporterar 80 000 abonnenter som betalar in sig för att ta del av tidningens låsta innehåll kompenserar inte alls för minskade annonsintäkter. Samtidigt attackeras medielogik och etiska regler för gammelmedier inom ramen för debatten om ”alternative facts”.

Eller som det heter med vår tids förskönande omskrivning: traditionella medier står inför en fortsatt utmaning…


Tidigare Krönikor

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image