När hoppet sätts till public service
“Lika mycket medel som de nordiska licens- och skattebetalarna tillför de nordiska via public service-systemet slussas också ur densamma via den digitala reklammarknaden.”
Den observationen är central i Kampen om reklamen, en studie från Nordicom som publicerades i veckan.
I och för sig tog det 150 sidor innan författarna Jonas Ohlsson och Ulrika Facht kom fram till den. Innan dess hade de dock gått igenom i stort sett alla tidigare kända fakta om nya beteenden och nya reklamlösningar.
Rapporten är beställd och finansierad av Nordiska ministerrådet och det norska Kulturdepartementet. Det torde vara ett uttryck för oron
på det politiska fältet för framtida svårigheter att finansiera lokalt producerat medieinnehåll.
Rapporten jämför utvecklingen i hela Norden och visar att digitaliseringen har fått störst konsekvenser i Sverige och Danmark, där utomnordiska digitala plattformar uppskattningsvis tog hand om mer än 60 procent av de digitala reklaminvesteringarna under 2016. I såväl Sverige som Norge svarade utomnordiska plattformar för i princip hela den samlade tillväxten i de digitala reklaminvesteringarna under både 2015 och 2016.
Kvällstidningarna har lyckats bäst i den nya konkurrensen. Det framgår också av vårt reportage om Aftonbladet TV att de arbetar hårt på att locka publiken direkt för att undvika att den kommer till deras sajter utan omvägen via de amerikanska konkurrenterna. För lokala medier är bidraget från den digitala annonseringen alltjämt alarmerande litet och för de flesta lokaltidningar handlar det om andelar omkring eller under tio procent.
Kampen om reklamen redovisar ur många olika aspekter att tidsfönstret där annonserande varumärken bekostade lokal och nationell nyhetsjournalistik är på väg att stängas. Public service andel av sådant innehåll blir bara större och större. I rapportens allra sista stycke drar Ohlsson och Facht den här slutsatsen utifrån den hastighet som medieintäkterna försvinner till USA:s västkust:
“Häri ligger inte bara den största utmaningen när det gäller att utforma en kraftfull mediepolitik ämnad att bevara den inhemska produktionen av kommersiellt finansierad nyhets- och aktualitetsjournalistik i de nordiska länderna, utan också den som är mest komplicerad för våra politiker att hantera.”
Tidigare Krönikor
- När hoppet sätts till public service
“Lika mycket medel som de nordiska licens- och skattebetalarna tillför de nordiska via public service-systemet slussas också ur... - Tidningars usla lönsamhet fick Schibsted att rusa
DN har fler läsare på nätet än i papperstidningen. Det har också GP och Sydsvenskan, och för Svenska Dagbladet gället att... - Visst funkar print – men…
Solklart finns det mätningar som visar att det både är effektivt och lönsamt att annonsera i dagspressens tryckta tidningar. Trots... - En biljon plus – trots adblockers
Annonsörerna kommer att öka sina satsningar på digitala annonslösningar med en biljon, det vill säga ett tusen miljarder, kronor de... - Ingen hade träffat någon CTMO
Starcoms Jens Welin ställde en fråga när han var på besök från Chicago och föreläste inför prisutdelningen i Planning Awards: Är... - 97-procentsamhället
Segregation är ett samhällsproblem som har fått förnyad aktualitet, men är långt ifrån något nytt i Sverige. Mellan de bägge världskrigen... - Flera hot mot journalistmedierna
Förra året försvann 235 journalistjobb från de traditionella medierna. I tidningen Journalisten kallas det ett “svart år”.Men... - Vem ska då vara trogen….?
Carats Thomas Weigle gör sig förmodligen till tolk för landets alla annonsörer när han i artikeln härintill föreslår att de tryckta... - Verklig konflikt – i Sverige!
Konflikten mellan traditionella nyhetsmedier och dem som läser alternativa medier har nått en ny högstanivå under sommaren. Den kulminerade... - Finns matematik för att matcha Google & Co?
Hur stor risk tar medierna som publicerar del av sitt innehåll på Facebook? Särskilt när de väljer att placera unikt material på den... - Journalistiken har ett ansvar för missnöjet
Missnöje med publiceringar av politiska eller ideologiska skäl eller att man önskar skrämma medarbetare till passivitet är de vanligaste... - Medveten desinformation om Flashback?
Flashback har blivit en av kvällstidningarnas svåraste konkurrenter. Indikats beräkningar visar att Flashback blev det största alternativa... - Kulturtidskrifter görs inte för att bli lästa
Den tiden borde vara förbi när skattebetalarna finansierar enskilda personers eller organisationers särintressen. Men så är det nu... - Programmatic – är det verkligen reklam?
Programmatic var lite av ett buzzword på Sime häromveckan och när IAB bjöd in till seminarium i ämnet måste de byta till en större... - Globaliseringens paffa förlorare
Mer än 500 anställda har tvingats bort från de stora tidningshusen under de tre senaste åren. Det innebär var fjärde tjänst har försvunnit... - Välkommen till Indikats nya sajt om medievanor
Med Indikat Media tar Indikat initiativ till en plats på internet som samlar aktuella trender för svenskarnas mediekonsumtion.... - Ett hot i mekanik och millisekunder
Under fliken Marknadsdata här på Indikat Internet finns uppgifter om i stort sett alla annonsörer som gör mycket displayannonseringen.... - Klarar du ett nyskapande omtag till?
Kan ditt företag kapitalisera på att internet är moget för ett nyskapande omtag? Den utmanande frågan ställde Morgan Stanley till... - Vi ger dig värdet av webbannonsering
Från och med nu räknar vi med att värdet av en bannerexponering är två och halvt öre. Det är samma sak som ett CPM på 25 kronor... - Ska du bli vinnande etta i mobilen?
Associated Press meddelade i veckan att det för första gången säljs fler surfmobiler än pc i världen. Det levererades 100 miljoner... - Dessa tankar har jag stulit
I våras höll vi på Indikat Internet en rad omröstningar om bästa kreatörer på webben. Då passade vi på att be om tips och idéer... - Efter webben, gridden och molnet
Inom forskningen räcker inte den egna datorkraften till längre. Därför har forskarvärlden utvecklat ett nytt globalt nätverk, Gridden.... - Hur blir mobila medier vuxna?
Cirka 30 år tog det för radio att gå från teknikgenombrott till massmedium. Lika länge tog det för tv. Internet föddes i ett amerikanskt... - ”Gud har talat till mig”
Lite förvånad är jag av att delstatliga Teliasonera ligger i täten när det gäller att använda och utnyttja sociala medier. Mycket... - Jobbar du med gammelkonsulter?
Det finns en folkrörelse på Internet som är emot gammelmedia, som de väljer att kalla traditionella dagstidningar, Sveriges Radio och... - Content is the Kingdom
När Faris Yakob föreläste under Guldäggsveckans gav han oss mycket att tänka på. Framför allt lyckades han på ett konkret sätt... - Vem vågar gå ”all in”?
När vi på Indikat analyserar annonsörers mediebeteende kan vi se ett mönster: Den som fokuserar på ett medium får större reklameffektivitet... - Myten om mätbarheten
Äntligen kommer ?det mätbara mediet?.Så hette det när Internet blev ett annonsmedium på allvar på 1990-talet.Men, så blev det... - När tar det slut för Twitter?
I förra veckan hade Lunarstorm besök av 113 000 unika webbläsare.Det tog alltså tre år för den förr så hajpade sajten att gå... - Marknad i en egen lite bubbla
När vi på Indikat har undersökt opinioner om digitala annonslösningar hamnade vi direkt på begreppet “bubbla”. Det vill... - Dålig tajming, Pyttan!
Att det har blivit debatt om reklamförbundets ekonomi, vd-lön och kostnaderna för att byta namn till Kom är knappast förvånande. Det... - Tack för alla tips!
I samband med vår omröstning om bästa köpare av digitala annonslösningar bjöd vi in er läsare och komma med tips om personer att... - Prime-time finns inte längre
Indikat Internet har blivit något av en sanningssägare. Enbart under det senaste året har vi gjort klarläggande kommentarer som våra... - Webb-tv har blivit traditionellt
Webb-tv har nog slagit nytt rekord för tiden från att vara ett experiment till att bli traditionellt medium.För visst kan man väl betrakta... - Låt många apa efter Yr.no
Den norska vädertjänsten Yr.no är fantastisk – och den borde få efterföljare inom andra områden.Ett skäl till att vädersajten... - Djärvt medieval av Swedbank
I augusti hade Swedbank premiär för en serie sitcom på webben. Under hösten kommer sammanlagt tolv avsnitt att visas i egna kanaler.... - Regerar verkligen gammelmedia?
Fem tidningsmän, tre tv-män och två tv-kvnnor. Låter det som en modern 10-i-topp över Sveriges mäktigaste mediemänniskor?Så ligger... - Nyhetssajter springer på förlorad mark
När man skärskådar tanken om att “allt” ska vara gratis på internet betyder det ju bara att innehåll ska vara gratis för... - Att runda medierna
Den som lyssnat noga under Guldäggsveckan har kunnat identifiera ett oannonserat minitema: Hur gör man för att runda medierna.Först... - Ska vi anklaga SVT också?
Ett argument mot de åtalade som står bakom Pirate Bay är att de gör upphovsrättsskyddat material tillgängligt gratis.Vilken anklagelse... - Våga bjuda in till kritik
Ska jag öppna min sajt för konsumenter och deras åsikter – med risk att få kritik?Det är en fråga som engagerar marknadsförare...