Publicerad 150219

Medveten desinformation om Flashback?

Göran_Swahn_chefredaktör_liten-e1412707506830Flashback har blivit en av kvällstidningarnas svåraste konkurrenter. Indikats beräkningar visar att Flashback blev det största alternativa mediet efter att polisen gjorde en räd mot Pirate Bay strax innan jul.

Enligt data från Alexa och Ineternet Worldstats beräknas Flashback ha 650 000 besökare per dag nu i februari. Det kan jämföras med Aftonbladets 3,2 miljoner besök och att Expressen har 1,5 miljoner dagliga besökare.

I det skenet kan man fråga sig om det inte är medveten desinformation från Expressen när tidningen hänger ut Flashbackläsare och deras åsikter. Finns det ett uppsåt från Bonniertidningen att skada Flashback eller handlar det om en önskvärd granskning av ett medium som kallar sig ”Sveriges största forum för yttrande- och åsiktsfrihet samt självständigt tänkande”?

Expressen hittade två personer att hänga ut, en miljöpartist och en SD-tjänsteman, som har uttryckt sig rasistiskt i någon av sajtens många trådar respektive hetsat mot en folkgrupp. Det talar för att Janne Josefssons valreportage lärde svenska politiker en läxa och att inte tala med dubbla tungor.

Nu har Flashback 940 000 medlemmar och det finns 15 000 valda politiker och ett stort antal politiska tjänstemän. I det skenet är två övertramp en mikroanledning till att försöka fästa ogynnsamma attribut på en konkurrent, det som desinformation i näringslivet handlar om.

En detaljgranskning av trafiken till Flashback talar för att skriverierna inte heller förmådde påverka publiken. Antalet besökande webbläsare har successivt ökat efter julhelgerna.

Risken Expressen tar är att uppmärksamheten gynnar konkurrenten. Essie Persson och Mattias Tillkvist Ekman vid statsvetenskapen på Stockholms universitet har undersökt varför skandaler inte gör att förtroendet för Sverigedemokraterna sjunker. De pekar på två omständigheter som sannolikt även gäller alternativa medier typ Flashback och Avpixlat.

Först och främst saknar deras läsare förtroende för kvällspressen, ett faktum som stöds av SOM-institutet i Götebord. Deras forskning har visat att personer som varken röstar rödgrönt eller på Alliansen, alltså SD-väljare, är de som har allra lägst förtroende för journalister. För det andra har flertalet av dessa människor uppfattningen att traditionella medier drivs av en agenda. Det är inte längre publicistiska skäl som gör att deras journalister granskar sina konkurrenter.

Skandalskriverier med udden riktad mot alternativa medier bekräftar dem som är kritiska till kvällstidningarna, särskilt när artiklarna är illa underbyggda. Och därmed är det troligt att Expressen har genomfört en misslyckad desinformationskampanj – ifall det nu var en sådan.

Tabellen över internetsurfande hittar du här: http://indikatmedia.se/trendtabeller/?sub=44


Tidigare Krönikor

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image