Publicerad 150426

Journalistiken har ett ansvar för missnöjet

Göran_Swahn_chefredaktör_litenMissnöje med publiceringar av politiska eller ideologiska skäl eller att man önskar skrämma medarbetare till passivitet är de vanligaste skälen till att enskilda medarbetare på redaktioner hotas.  Journalistmediernas lobbyorganisation Utgivarna vill också ha strängare straff för hot som framförs till landets redaktioner.

Var tredje redaktion säger sig tvekat inför och undviker att bevaka vissa områden som en följd av hoten. Ena hälften av dessa kommer från mc-gäng, politiska extremister och andra organisationer och den andra kommer från privatpersoner. Flertalet redaktionschefer bedömer dessutom att hoten har ökat de senaste åren. Säpo uppger däremot att det inte föreligger någon direkt hotbild mot journalister och mediehus i Sverige i en rapport som presenterades för en månad sedan.

Oavsett om hoten ökar eller inte är det uppenbart att det finns en utbredd skepsis mot journalisters arbete. Det framgår av Indikats rapportering om trenderna för tidningar, tidskrifter radio och tv. För dessa medieslag gäller att publiken minskar, och att det finns en tendens att ju större inslag av traditionell nyhetsjournalistik desto snabbare försvinner läsare, lyssnare och tittare.

Självfallet är digitaliseringen en bov i dramat sett med redaktionernas perspektiv. Alternativt innehåll och alternativ sysselsättningar finns ständigt på armlängds avstånd. Men journalistiken har också ett eget ansvar för minskande upplagor och räckvidder.

De traditionella mediernas inställning till kommentarer på sina webbplatser är ett skäl till missnöjet. Den som tagit kommentarsfältens uppskruvade tonläge på allvar skulle ha lagt resurser på att stävja hot och olagligheter för ge utrymme för en dialog med både den nöjda och den missnöjda delen av publiken. Nu hänvisas den istället till alternativa platser på nätet.

Aftonbladet har till exempel valt att lägga alla sina ledare på Facebook och där tillåta kommentarer under artiklarna. Affärsmässigt måste det vara oklokt att gynna sin främsta konkurrent om internetsurfarnas tid och uppmärksamhet bara för att tidningshuset är oförmöget att komma till tals med sina värsta kritiker.

Göran Swahn, chefredaktör Indikat

Tidigare Krönikor

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image