Publicerad 150616

Finns matematik för att matcha Google & Co?

Göran_Swahn_chefredaktör_liten-e1412707506830Hur stor risk tar medierna som publicerar del av sitt innehåll på Facebook? Särskilt när de väljer att placera unikt material på den amerikanska sajten.

Veckorevyn ser som andra printvarumärken att läsningen minskar för den tryckta tidningen, men att de digitala medierna kompenserar bortfallet av läsare mer än väl. Men det räddar förstås inte affären. Displayannonseringen på Veckorevyns sajt har ingen chans att matcha annonsintäkterna från print. Och de mellan 50 000 och 150 000 unika webbläsarna som besöker sajten varje dag ger inga intäkter alls.

Bonniers har varken byggt någon serie betaltjänster som kan kapitalisera på trafiken eller lyckats ta betalt för innehållet. Även det veckovisa nyhetsbrevet är gratis och att köpa en prenumeration är enda skälet till att ta fram bankkortet för den som besöker Veckorevyn.com.

Med den bakgrunden har jag svårt att förstå vad mediet har på Facebook och Instagram att göra.

Vilken är poängen att locka publik som göder kaliforniska mediebolag?

Och varför använda de sociala medierna för att driva trafik till den egna hemsidan när man inget har att tjäna på dem som besöker den?

Ett svar på dessa frågor tycks vara att i avvaktan på nya affärsmodeller som gör att vi kan tjäna pengar behöver vi arbeta fördröjande och uppehållande. Visst, men är inte det enda vettiga svaret:

Företag som räknar med att tjäna pengar i det digitala medielandskapet behöver egna digitala plattformar oavsett om pengarna ska komma från traditionellt innehåll, annonsering eller kringtjänster. Schibsted är på god väg dit. Men finns den tekniska och matematiska kompetensen för att också svenskägda medieföretag ska klara den omställningen?

Göran Swahn, chefredaktör Indikat

Tidigare Krönikor

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image