Publicerad 150129

SVT Play tvingas dela med sig

De tre huvudrollsinnehavarna i SVTs julkalender 2014.

SVT Play har hälften av tv-tittandet on-demand, men tjänsten tappade tittartidsandelar under hösten. Framförallt gick det sämre för 2014 års julkalender “Piratskattens hemlighet” jämfört med fjolårets succé “Barna Hedenhös”.

– 2014 års julkalender “Piratskattens hemlighet” var​ en av de fem titlar på SVT som genererade mest uppspelad tid i SVT Play på hela året, och var därmed en stor publik framgång, både i tablå-tv och i on-demand. Däremot blev den inte en lika stor succé som förra årets “Barna Hedenhös”, som i sin tur hade exceptionellt många tittare, säger Lena Glaser, programdirektör för interaktivt utbud på SVT.

Antalet spenderade timmar i SVT Play steg med nästan fem miljoner 2014 jämfört med 2013, däremot minskar antal starter. Lena Glaser tror att anledningen till tappet är att on-demand tittandet blivit mer moget, nu tittar många personer på hela program i större utsträckning, medan man förut klickat sig runt på webb-plattformen.

– Vi ser även att andra kanalers andelar av on demand-tittandet ökar. Vi var tidigt ute med SVT Play och har varit bland de största aktörerna och är fortfarande stora. Däremot ser vi nu att får vi ”dela med oss” till fler aktörer. På sikt tror vi att denna förändring är positiv för utvecklingen online.

SVT Play särskiljer sig från konkurrenterna genom att de har svenskproducerade, aktuella program i alla genrer med, i de flesta fall, relativt långa publiceringstider.

–  Vi har on demand, linjära kanaler och live-sändningar. Vårt uppdrag är att nå vår målgrupp: hela Sveriges befolkning och vi arbetar därför löpande med att utveckla tjänsten så att den ska vara enkel att använda för alla som har tillgång till bredband, säger Lena Glaser.

SVTs egna mätningar visar att de står stadigt vad gäller tittarnas upplevda kvalitet av deras utbud. Även fast de ser en tillbakagång på tittandet i tablå-tv ser Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör som ser positivt på situationen för SVT:s varumärke.

– Vi toppar de årliga undersökningarna som gäller vilket företag/organisation som svenska folket har störst förtroende för. Som en följd av förändrat tittarbeteende har SVT under 2014 sett en tillbakagång i tablå-tv-tittande, där vi minskade med 3 minuter per person och dag. Samtidigt ser vi att tittartiden ökar i SVT Play, en positiv utveckling vi haft i flera år.

Merparten av SVTs marknadsföring sker i deras egna kanaler. I tv-rutan, på webben, i sociala medier. De arbetar med PR, och i viss mån köpt media, dock i mindre utsträckning än de kommersiella kanalerna.

– Vi har ett annat uppdrag och ett bredare utbud än övriga tv-bolag i Sverige, vilket återspeglas i vår marknadsföring. Vi har även en mindre reklambudget än andra kommersiellt finansierade bolag och vi förlitar oss därför i hög grad på våra egna plattformar, webb och sociala medier, och PR.

Våren 2012 startade SVT ett samarbete med Sveriges Radio där de båda organisationerna kontinuerligt utbyter trailerutrymmme med varandra. SVT producerar särskilda radio-trailers för det syftet och budskapet i marknadsföringen varierar.

– Det är svårt att säga något generellt om vårt kommunikationsbudskap, eftersom huvuddelen av vår marknadsföring handlar om program- och utbudslanseringar. Vissa imageförstärkande aktiviteter görs, men i mindre utsträckning, säger Sabina Rasiwala.

Trendtabeller för webb tv-tittande hittar du här: http://indikatmedia.se/trendtabeller/?sub=48


Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image