Publicerad 150219

Sydsvenskan överraskar – med semlor och räckvidd

Katarina__0079

Katarina Liljenberg, marknadschef HD-Sydsvenskan

Sydsvenskan har återhämtat förlorad räckvidd för sin tryckta tidning. Samtidigt gör fusionen med HD att Katarina Liljenberg kan göra anspråk på att vara marknadschef för landets näst största morgontidning.

Tidningarna satsar på bra lokal och regional journalistik i kombination med globala nyheter. Innehållet distribueras på vad som är optimalt för respektive plattform. Läsarna erbjuds flera olika prenumeration. Sydsvenskan erbjuder Lilla Sydsvenskan med fri tillgång till Sydsvenskan i mobilen och via desktop, Sydsvenskan Mellan med fri tillgång i mobilen, desktop, e-tidning samt klubbmedlemskap i Stjärnklubben samt Stora Sydsvenskan med fri tillgång till alla kanaler och med ett val mellan 3- eller 7-dagars hemburen papperstidning.

– Digitalt har vi för Sydsvenskan.se en frekvensmodell som innebär att man kan läsa fem artiklar per vecka utan kostnad, därefter får man ett erbjudande om att teckna en prenumeration. Nyheterna på HD.se är gratis, säger Katarina Liljenberg.

HD erbjuder e-tidningsprenumeration med klubbmedlemskap i HDpasset samt 7-dagars eller helgprenumeration av hemburen papperstidning med fri tillgång till e-tidning och HDpass. Det är gratis att läsa HD.se på nätet.

Sammantaget ökar intäkterna från läsekretsen medan annonsförsäljningen har det fortsatt tufft.

– Vi har en positiv utveckling av vår riksförsäljning där vi framförallt ökar digitalt. Tyvärr tappar vi något på den lokala marknaden, vilket beror på att vi lokalt inte lyckats med att digitalt ta igen det vi tappar i print. De mindre lokala kunderna pressas hårt av köpcentrum, e-handel med mera, vilket gör att de annonserar mindre hos oss. Framöver kommer vi dock med fler nya spännande digitala lösningar för just den lokala kunden, säger Fredrik Ivansson, som är chef företagsintäkter på HD-Sydsvenskan.

Vinannonsörer, motormarknaden och platsannonsering är de kategorier som går emot strömmen och ökar.

HD-Sydsvenskan har Sveriges största redaktion utanför Stockholm och tidningens reklam görs framförallt i egna kanaler, utomhus och i sociala medier. Fokus ligger på att behålla tidigare prenumeranter.

– Vi gör informativa kampanjer, fokuserade säljkampanjer och övergripande varumärkesförstärkande kampanjer. Vi arbetar även med nyhetsbrev och överraskningar. Nu senast överraskade vi ett antal trogna prenumeranter med personligt hemlevererade semlor.

Marknadsföringen påverkar både varumärkespreferens och köpintention. Till exempel tiodubblades antalet läsare av e-tidningen efter en riktad printkampanj.

– Sammantaget har vi hög varumärkespreferens som vi är stolta över säger Katarina Liljenberg.

Tabellen över morgontidningsläsande hittar du här: http://indikatmedia.se/trendtabeller/?sub=46


Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image