Publicerad 150904

Guldkanalen – radiohusens enda utmanare

Guldkanalen i Skåne ökar och har nu 38 000 lyssnare. Radiokanalen är nu den enda fristående kanalen som har tillräcklig stor räckvidd för att kunna konkurrera med mediehusen SR, MTG radio och SBS om lyssnarna och annonsörerna.

– Vår styrka är dels vår lokala prägel, men även att vi bygger hela vårt format på rätt musikblandning skapat för vuxna människor i Skåne. Vi har en snabbhet och en närhet till både lyssnare och annonsörer som är svåra att få i stora mediehus, tack vare att vi ingår i ett mindre företag jämfört med många andra kommersiella radiokanaler, säger Daniel Bengtzzon, vd på DB Media, som äger Guldkanalen.

Guldkanalen hette tidigare Dansbandskanalen och har sänt radio sedan 2002. Namnbytet tydliggjorde kanalens profil och stärkte dess slogan ”Musik för vuxna öron”.

Kanalen har jobbat hårt med att göra en bättre radiokanal. Musiken har finslipats för att passa en bredare målgrupp och de satsar på skånska medieprofiler som leder programmen. Samtidigt låter de programmen bli mer lokala och få mer utrymme.

– Vårt morgonprogram, Guldmorgon består sedan början av året av tre starka, lokala profiler. Anna Bystedt har varit på kanalen i snart tio år, Henrik Wiberg kom från Mix Megapol när deras lokala sändningar i Skåne las ner för några år sedan och vår fredagstrubadur Per-Ola Sandberg, är nu med oss hela veckan istället, säger Daniel Bengtzzon.

Målgruppen är män och kvinnor från 25 år och uppåt och målsättningen är att Guldkanalen ska vara ett lugnt, behagligt och regionalt alternativ. Guldkanalen marknadsförs med alla typer av lokalmedia samt event.


Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image