Publicerad 170427

Aftonbladet TV ”vågar växa”

AB_till media 28aprilAftonbladet lockade till mer än 100 miljoner startade strömmar under årets första kvartal, vilket gjorde att kanalen hade fler starter än TV4, Viafree och Dplay tillsammans. Det gjorde också att antalet startade reklamfilmer ökade med tio procent jämfört med första kvartalet i fjol.

”På helårsbasis ökade det totala antalet startade strömmar med 15 procent”, säger Per Grunéus, tv-strateg hos Schibsted Sales & Inventory.

Varför ökar tittandet?

”Aftonbladet har länge arbetat efter devisen att vara Sveriges primära nyhetskälla. Detta återspeglar sig även i Aftonbladet TV,  där vi är marknadsledare i “breaking news”. Med utgångspunkt från att aldrig störa vårt fokus på att vara först och bäst på nyheter har vi skapat programformat som folk gillar att titta på som 200 sekunder, Kungligt och Boom. Kombinationen av att husera både nyheter och program ger oss trafik även när det inte är nyhetsläge. Från årsskiftet har vi även bättre anpassat tv-plattformen till hur video konsumeras.”

”Aftonbladet har länge arbetat efter devisen att vara Sveriges primära nyhetskälla. Detta återspeglar sig såklart även i Aftonbladet TV där vi är marknadsledare i “breaking news”. Det är en position som aldrig får störas, vid sidan av nyhetsavdelningen är en programavdelning placerad som enbart fokuserar på programformat som folk gillar att titta på. Exempel på program är 200 sekunder, Kungligt och Boom. Att våga växa, och bli en stor organisation som huserar både nyheter och program, ger oss trafik även när det inte är nyhetsläge. Efter årsskiftet har vi sett över tv-plattformen för att anpassa oss till hur video konsumeras.”

 Vad skiljer Aftonbladet TV från konkurrenterna?

”Andelen direkttrafik till vår sajt är högre vilket ger ett större oberoende av sociala medier. Det märks så fort det händer något, då vänder sig användarna direkt till oss. Det beteendet är vi ensamma om att se och är en förklaring till att vi kunnat bygga vår starka nyhets-tv vi har. Förra året ökade vi direkttrafiken ytterligare till dryga 80 procent vilket bekräftar att vi är en primär nyhetskälla.”

 Vilka är målgrupperna?

”Aftonbladet TV har sin största målgrupp i åldern 20-44 år. Men vi skapar såklart innehåll för alla. Med våra möjligheter till målgruppsstyrningar kan vi nå ut mer skräddarsytt om det önskas.

Givetvis använder vi olika reklamytor för att göra reklam för våra format. I och med att vi dessutom har externa samarbetspartners som TV3, där Aftonbladet Morgon sänds, så breddas hela tiden exponeringen.”

 Vilka kategorier av varumärken är mest frekventa som annonsörer?

”Spel- och bettingbolag är mest frekvent förekommande, vilket är helt naturligt med tanke på hur stor andel tittare vi har i gruppen män över 35 år.  En analys av reklamvisningarna i online video inom casino- och betting för Q1 2017 visade att den så kallade affiniteten var dubbelt så hög i Aftonbladet TV jämfört med konkurrererande aktörers playtjänster.”

 Vilka kategorier är nya och vilka växer snabbast?

”Vi ser flera olika mönster. Dels finns annonsörer som redan satsar mycket på linjär tv och som antingen vill nå andra målgrupper eller helt enkelt vill öka räckvidden med hjälp av kombinationen tv plus online video. Dels har vi annonsörer som inte riktigt har budgetar för att slå igenom i linjär-tv utan använder Schibsteds bredd och räckvidd för att nå ut med sina budskap. Vi ser också en ökad efterfrågan kring mer kreativa kampanjupplägg där kunden tillsammans med oss utformar egna program eller integreras som en del av redan befintliga format.”

 Vilken typ av uppföljning efterfrågar annonsörerna?

”Arbetet med MMS för att för att skapa en ”valuta” för online video är centralt för detta. Till våra kunder eftersträvar vi alltid att påvisa effekt. Uppföljningarna ser alltid olika ut beroende på respektive kunds utmaning. Det kan vara att löpande följa och mäta kundernas varumärken eller så kallad attribueringsmodellering, det vill säga att följa konsumentresor, med hjälp av cookies, för att beräkna olika kanalers påverkan på försäljningen och hur mediemixen kan förändras för att öka sannolikheten att fler kunder konverterar.


Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image