När hoppet sätts till public service
Publicerad 170427

När hoppet sätts till public service

“Lika mycket medel som de nordiska licens- och skattebetalarna tillför de nordiska via public service-systemet slussas också ur densamma via den digitala reklammarknaden.” Den observationen är central i Kampen om reklamen, en studie från Nordicom som publicerades i veckan. I och för sig tog det 150 sidor innan författarna Jonas Ohlsson och Ulrika Facht kom […]

Publicerad 170210

Tidningars usla lönsamhet fick Schibsted att rusa

  DN har fler läsare på nätet än i papperstidningen. Det har också GP och Sydsvenskan, och för Svenska Dagbladet gället att nästa dubbelt så många läser på nätet än på pappret. Alla storstädernas morgontidningar har därmed gått igenom ännu en av digitaliseringens faser, det vill säga att flytta merparten av läsandet till nätet. Till […]

Publicerad 160922

Visst funkar print – men…

Solklart finns det mätningar som visar att det både är effektivt och lönsamt att annonsera i dagspressens tryckta tidningar. Trots det minskar mediets annonsintäkter. För att försöka råda bot på det har annonspaketet 08 Stockholm bjudit in till en frukost. Den ska besvara frågor som “står minskningen av reklamintäkterna i dagspress i proportion till läsartappet?” […]

Publicerad 160621

En biljon plus – trots adblockers

Annonsörerna kommer att öka sina satsningar på digitala annonslösningar med en biljon, det vill säga ett tusen miljarder, kronor de närmast fyra åren. Det förutspår Juniper Research som har beräknat framtida globala medieinvesteringar i digitala medier. Tillväxten drivs framförallt av att mediernas algoritmer blir allt mer precisa. Det leder till att den digitala annonseringen får […]


Tidigare krönikor

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image