Publicerad 170428

Rekord för Youtube i Sverige

Data från Alexa.com och Internetworldstats.com visar att Youtube nådde en rekordpublik de senaste månaderna. I mars och under den första delen av april hade Youtube 7,6 miljoner besök per dag från den svenska delen av internet. Med besökare menas då besökande webbläsare och inte unika individer. Noteringen är nära 3 miljoner högre än motsvarande period […]

Publicerad 170427

SVT dominerar strömmandet

SVT Play lockar två tredjedelar av allt tittande på de svenska medieföretagens gratis streamingtjänster. Sammanlagt användes playtjänsterna, inklusive Aftonbladet TV, 91 miljoner timmar under det första kvartalet 2017. I genomsnitt innebär det sex, sju minuters strömmande per dag och person. Aftonbladet som hade mer än 100 miljoner starter lockade med det enbart till 3 procent […]

Publicerad 170427

Tv tappar för tredje året i rad

De samlade reklaminvesteringarna i tv mediet minskade för tredje året i rad, IRM enligt Institut för reklam- och mediestatistik. Minskningen var dock marginell genom att tv-kanalernas reklaminvesteringar endast minskade med 38 miljoner kronor. Sedan 2013 har dock tv-investringarna minskat från 5,9 till 5,5 miljarder kronor netto. Bättre har det gått för radiomediet som under samma […]

Publicerad 170427

Ny tidsserie för hela reklamkakan

Indikat Media redovisar trenderna för svenskarnas medievanor i alla medieslag. Följande tidserier är nu uppdaterade och återfinns under fliken Trendtabeller. Reklaminvesteringar: stora och lilla reklamkakan Mediedagen: tidanvändning och räckvidder för huvudmedier Webb-tv: starter och tidsandel för playtjänster Internetsurfande – alternativa medier och största sajter


Alla tidigare artiklar i datumordning

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image