Publicerad 170210

Rix FM störst – igen

Rix FM blev under det gångna året största reklamkanal i Stockholm. MTG-kanalen hade 30 000 fler lyssnare än Mix Megapol, enligt den senaste mätningen, trots att konkurrenten har slagit samman sina sändare i Stockholm och Södertälje.

Rix FM har en tuff situation med en position precis mittemellan Bauer Medias kanaler NRJ och Mix Megapol vilken är landets största med sändningar på 36 orter. Rix FM är störst på 17 av de 21 orter där den kanalen finns.

– Vi vet att vi har ett mycket starkt varumärke med en fantastisk kännedom, och hade vi också funnits på 36 orter så hade vi sannolikt varit landets största kommersiella radiokanal, säger Christer Modig affärsområdeschef för radio på MTG Sverige.

Han pekar på en kombination av tre olika saker som skälet till att Rix FM har vuxit sig störst i Stockholm.

– I första hand har vi varit tydliga och konsekventa med vår produkt. Sedan har vi positionerat våra nya stationer Power Hit Radio och Star FM mot konkurrenterna för att på så sätt gett Rix FM större utrymme för att nå sina lyssnare med aktuell musik för vuxna, vilket verkar tilltala lyssnarna i Stockholm. För det tredje har Rix FM fräschat upp sitt varumärke genom att byta logotyp och följa upp detta med starka kampanjer i hela landet.

Rix FM:s målgrupp är familjen där kärnan är mellan 20-49 år. Det är män och kvinnor som gillar aktuell popmusik och underhållning och som ofta nynnar på samma låtar som barnen i baksätet. Kanalen jobbar mycket med musiken i sin marknadsföring och använder kända artister. Reklamen syns primärt i tv, utomhus och online, men Rix FM använder även direktreklam och givetvis sitt eget medium. Reklamen utformas inhouse.

– Vår senaste utomhuskampanj fick stor uppmärksamhet då vi marknadsförde alla våra fem FM-kanaler i Stockholm i en och samma kampanj med samma manér trots olika målgrupper. Den fungerade fantastiskt bra.

Rix FM:s ökning och nytillkomna kanaler gör att MTG:s kommersiella lyssnarandel har ökat från 32 till 43 procent. Det har påverkat annonsförsäljningen positivt¸ speciellt i sista kvartalet 2016.

– Bilbranschen, livsmedel och spel är tre kategorier som sticker ut speciellt just nu, säger Christer Modig.


Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image