Publicerad 110210

Ska du bli vinnande etta i mobilen?

Associated Press meddelade i veckan att det för första gången säljs fler surfmobiler än pc i världen. Det levererades 100 miljoner mobiler med surfmöjligheter under sista kvartalet i fjol, vilket var nära nog en fördubbling mot året före. Som jämförelse gick det åt 92 miljoner pc:ar.

 Den snabba tillväxten för smartphones behöver inte vara relaterad till trögheten i pc-försäljningen påpekar IDC, som gjort undersökningen. Istället handlar det om att priset pressas neråt på surfmobilerna som säljs för 100 dollar, sådär 700 kronor, på många ställen i USA, och Amazon erbjuder avbetalningsköp med bara en penny som insats. Istället är det läsplattorna som tar andelar på pc-marknaden.

Sammantaget säger dessa nyheter en sak: Annonsering i mobiler och på läsplattor kan inte längre vara ett experiment. Det finns så många digitala, handhållna och läsvänliga alternativ att det inte längre är hållbart att vänta på andras erfarenheter. Den som vill behålla sina positioner på sina marknader behöver vara där, för den nya digitala verkligheten ger både uppstickare och jämbördiga konkurrenter chansen att ta över relationen till kunder och konsumenter.

Det är bara att sätta sig på ett fik, på bussen, på en middag – eller för den delen i kyrkan – för att se hur många som ständigt knappar på sina mobiler. Och där kunder är ska annonseringen finnas. Samtidigt har det kommit besked om att text-tv är en av de mest populära apparna att ladda ner. Innehållet behöver varken vara djuplodande eller coolt för att vara populärt.

Den som rätt kan tolka hur människor kombinerar den nya tekniken med grundläggande behov, har nu goda möjligheter att flytta fram sina positioner. Hur riskerna ser ut för dem som inte är med på tåget är svårare att bedöma.

Göran Swahn

focused and keep her from getting sick
christina aguilera weight loss History and The Use of Lacquer

schokohrrutige state of mind eye-glasses would definitely be a vogue need
snooki weight lossWhat to Wear to Yoga

Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image