Publicerad 100916

Hur blir mobila medier vuxna?

Cirka 30 år tog det för radio att gå från teknikgenombrott till massmedium. Lika länge tog det för tv. Internet föddes i ett amerikanskt forskningsprojekt på 1960-talet och nådde sin masspublik i mitten på 1990-talet – först efter att html och http hade gjort det möjligt att överföra webbsidor.

Det finns också de som säger att böcker distribuerades i stora upplagor redan 30 år efter att Gutenberg uppfann boktryckarkonsten på 1400-talet.

Och i år är det 30 år sedan jag använde min första mobiltelefon. Då var jag nyutexaminerad journalist på Norrtelje Tidning och tekniken var hopplös. För att ringa till bilen, där telefonen satt installerad, var man tvungen att veta var den fanns. Man ringde en telefonist och sa att  ”jag vill ringa en bil som är på väg från Hallstavik till Norrtälje”. Om man då inte visste mellan vilka stolpar bilen befann sig gick inte signalen fram. Det var bättre att ringa från bilen. Om man till exempel hade varit i Hallstavik för att bevaka en speedwaymatch gick det bra att ringa in referatet medan man körde tillbaka till redaktionen. (Telefonen blev sedermera stulen, saknad av ingen och inte ens polisanmäld.)

Om den historiska konstanten ska bestå, med 30 år mellan uppfinning och masspublik, är det hög tid för mobilen att bli ett riktigt medium. Men trots att vi surfar, läser mejl och appar, så är det långt mellan reklambudskapen.

Det är ju möjligt att mobilen aldrig blir ett huvudmedium, utan förblir ett komplement. Men digitalisering, mobilitet och att de flesta man ser sitter och pillar på sina smartphones talar för ett genombrott.

Att det dröjer kan bero på att det riktigt smarta sättet att göra mobilreklam inte är uppfunnet än. Internet växte ju inte till sig förrän sök blev ett naturligt sätt för varumärken att hitta sina kunder på nätet.

Den som först upptäcker en sådan lösning kan göra goda affärer, men risken finns att samma sak gäller för medier som för människor i vårt millennium. Det tar 40 år att bli vuxen. 

Göran Swahn

rehost of your translation
weight loss tips The Best Investments In Footwear Retail And Manufacturing

whether in the boardroom or the bedroom
snooki weight lossSchool Uniforms in the 1940s

Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image