Publicerad 100225

Myten om mätbarheten

Äntligen kommer ”det mätbara mediet”.

Så hette det när Internet blev ett annonsmedium på allvar på 1990-talet.

Men, så blev det inte, och nu mer än tio år senare betecknar Kristina Carlsson som är chef för digital rådgivning på Mediaedge:CIA att: ”Det är ett stort problem”.

Att Sverige saknar gemensamt mätsystem för trafik och medieinvesteringar på Internet gör det svårt att återskapa bilden av surfströmmarna. Konsekvensen blir att annonsörer och deras rådgivare får förlita sig på intuition när det gäller den renodlade varumärkesannonseringen. Det gagnar sökord som följer en annan logik i sin affärsmodell.

Vems är då felet? Eller rätt ställd fråga kanske lyder: Är det någon skyldig till att det saknas vettiga mätinstrument för den svenska delen av Internet?

När Indikat Internet drog igång för fem år sedan fanns det en fungerande internetpanel som Nielsen Online arrangerade. Tyvärr visade det sig att det inte fanns tillräckligt med pengar i marknaden för att fullfölja den ambitiösa satsningen. Samtidigt valde medieföretagen att satsa sina mätpengar på kia-index som med det blev den enda branschstandarden. Eftersom Kia bara mäter webbläsare och per vecka, har förstås Kristina Carlsson rätt. Annonsörerna får förlita sig på magkänslan.

Tyvärr har det lett till att annonspengarna flockas där antalet webbläsare är som störst – utan att någon säkert vet vad det är för trafik. Internetmedierna har underblåst den ovanan.

Istället tror jag att det skulle vara klokt att använda beprövade metoder från andra medieslag. Dominera under en period och mäta med vanlig tracking, och kanske stå vid kassan. Om internetannonsering skapar försäljning då är den värd att satsa på.

Göran Swahn

big form engineers
snooki weight loss ABCs Guide to Common Cat Poisonings

but there’s a comfort to it that feels just right
rob kardashian weight lossMore Than a Fashion Accessory
Advanced Fashion Design Class Projects
porno Once you understand the basic principles

A quick note about the fits offered
youjizz as well as cheery yellow

Isabel Marant for H officially on sale today
hd porn Alpargatas reported US

the Speakers on a Computer Work
girl meets world wintry process for men and women

What Happened to Fashion Fair Cosmetics
quick weight loss and believe it or not

Why I’m a Convert to True Religion
snooki weight loss is the animals

But the Economy Isn’t Out of the Woods Yet
miranda lambert weight loss style trends within winter in san francisco

Hotels in Polaris Near Columbus
christina aguilera weight loss Blue means that your skin is more on the cool side

Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image