Publicerad 160428

MTG Radio lyfte med amerikansk hjälp

LailaBagge_MTG2

RIX Morron Zoo med Laila Bagge är ett skäl till att MTG Radio ökar.

Engagemang och teamwork, från Laila Bagges Morron Zoo till teknikavdelningen, är skäl till att MTG Radio ökar. Dessutom tar bolaget hjälp av amerikanska konsulter för att snabbare anpassa sig till nya beteenden hos lyssnarna.

Den senaste månaden ökade antalet lyssnare på MTG Radios kanaler lyssnare med 12 procent, vilket innebär att MTG-kanalerna i genomsnitt hade 150 000 fler lyssnare per vecka jämfört med samma period 2015. Rix FM stod för 90 000 fler lyssnare i snitt per vecka, enligt Sifo Media.

– Det är framförallt vårt hårda arbete som bär frukt. Vi har ett passionerat och engagerat team som jobbar stenhårt varje dag med att underhålla vår publik. Dessutom har vi jobbat både långsiktigt och konsekvent med våra varumärken samtidigt som vi gjort en del viktiga strategiska förändringar. Vi har bland annat anlitat konsulter från USA som hjälper oss med kunskap och undersökningar som ger oss bättre koll på förändringar i lyssnarnas beteenden och på marknaden överlag. Rix FMs varumärke har dessutom fått ett ansiktslyft, både i form av en uppfräschning i etern och en ny logotyp, säger Christer Modig, programdirektör på MTG Radio.

Han anser att MTG Radios varumärken är tydligare än konkurrenternas. Lyssnarna vet vad de får när de slår på Rix FM, Lugna Favoriter eller Bandit.

– Det gäller att vara konsekvent över tid och alltid leverera när lyssnarna väl hälsar på. Även om Rix FM ökade mest under våren har antalet lyssnare ökat på alla våra tre kanaler.

Målgruppen för Rix FM är 25-49 år, Lugna Favoriter 30-54 år och Bandit 20-44 år. Rix FM är den stora breda kanalen framförallt för dem som är 25-49 år, Lugna Favoriter lutar något mer kvinnligt och 30-54 år medan Bandit lite mer åt det manliga hållet och siktar mot dem som är 20-44 år.

– Nu startar vi även Power Hit Radio i Stockholm som vänder sig till yngre lyssnare, 15-34 år, säger Christer Modig.

MTG Radio använder sig i första hand det egna mediet för att marknadsföra sina kanaler.

– Vi skapar innehåll och aktiviteter i etern som engagerar våra lyssnare och använder flitigt våra sociala medier för att kommunicera. Externt gör vi tv, print och viss utomhusreklam samt en hel del marknadsföring online.

– Då det är viktigast att få in lyssnarna så tidigt på dagen som möjligt marknadsför vi främst Rix Morron Zoo. Vi har även gjort några taktiska eteraktiviteter för att öka lyssnandet på respektive kanal.

– Det högre lyssnandet gör oss naturligtvis mer attraktiva för annonsörerna och därmed ökar intäkterna. Vi hade ett riktigt starkt avslut på förra året och i första kvartalet 2016 ökade vi annonsintäkterna med nästan 10 procent. De flesta annonskategorier ökade, men bilar, spelbolag och finansiella tjänster ökade mest, säger Christer Modig.

MTG Radio utformar all sin marknadsföring inhouse.


Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image