Publicerad 141119

Räckvidden minskar snabbare än tv:s intäkter

 

 Carl Hemmingsson, biträdande försäljningsdirektör, TV4.

Carl Hemmingsson, biträdande försäljningsdirektör, TV4.

Carl Hemmingsson på TV4 konstaterar att tittandet på linjär tablå-tv minskar i takt med att alternativen online utvecklas. Och det linjära tittartappet har varit större än vad som förutspåtts.

– Trots detta och trots ökad efterfrågan på reklamtid hos TV4, både linjärt och digitalt, har vi tillgodosett det mesta av annonsörernas behov.

Från januari till oktober minskade tittandet på linjär tablå-tv med sex minuter per person en genomsnittlig dag. Män och kvinnor i åldern 30-39 år var de som mest drog ner på vanligt tv-tittande, från 135 till 114 minuter i snitt. I TV4:s aktuella huvudmålgrupp 12-59 år har tittartiden minskat med 9 minuter jämfört med i fjol.

– Reklamräckvidden för linjär tv är fortfarande oöverträffad för annonsörerna. Den relativa styrkan ökar också då traditionella räckviddsmedier som dagspress tappar mer än tv, säger Carl Hemmingsson som är biträdande försäljningsdirektör för TV4-Gruppen.

Vad gör människor som tittar mindre på tablå-tv istället?

”Genomsnittssvensken spenderar fortfarande omkring två och en halv timme per dag åt traditionell tv, vilket visar vilken otrolig styrka mediet fortfarande har. Samtidigt ökar webb-tv. Det bidrar till att konsumtionen av rörlig bild i dag är större än någonsin. Online svarar för en allt större del av den tid som tittarna lägger på rörlig bild och den ökade konsumtionen på TV4 Play bidrar till det. Enligt Mediavisions undersökningar anger ungdomar att de tittar lika mycket på linjär tv som på webb-tv, när de själva får skatta sitt tittande.”

 Varför byter tittare tv-plattform?

”Utvecklingen av ny teknik och nya tjänster gör det allt lättare för tv-tittarna att se tv på nya sätt, på väg till jobbet, på landet och på andra sätt som passar. Vårt mål är att erbjuda tittarna allt vårt innehåll på det sätt som passar dem bäst oavsett om de vill se det linjärt tillsammans med familjen i tv-soffan, via Apple TV, i mobilen eller på surfplattan, Youtube eller på andra sätt. Vi tror även framåt på TV4-Gruppens styrka i att producera och förpacka attraktivt innehåll oavsett plattform.”

Vilka drivkrafter till att göra annat än att titta på tv har ni observerat?

”Den frågan finns nog många svar på och det är nog olika för olika tittare. Det finns en tendens att människor i ökande grad också konsumerar annan typ av media, inte minst sociala medier. Intressant är ju att även där är tv en stark drivkraft till samtalet. Vi ser hur sociala medier ofta kopplas till tv-innehåll och hur diskussionerna leder till TV4 Play och till våra linjära kanaler.”

Vad innebär det för annonsörerna att tablå-tv-tittandet minskar?

”Trots ökningarna på digitala plattformar är det svårt för annonsörerna att köpa hög nettoräckvidd på dem eftersom användandet är så otroligt fragmenterat. I linjär tv klarar sig de flesta annonsörer med två till fem kanaler. Det står också klart att tittandet minskar snabbare än tappet av reklamratings. Totalt har antalet sålda TRP i 12-59 år minskat med 5 procent hittills i år, att jämföras med tittartappet på 7 procent. Samtidigt minskade reklaminvesteringarna i tv med endast 1,6 procent, vilket motsvarar 66 miljoner kronor netto i Q1-Q3. Vår bedömning är att efterfrågan under 2014 varit betydligt högre än marknadens samlade prognos.”

Hur påverkas ert tv-hus och er annonsaffär?

”Vi ser som sagt en stark efterfrågeökning och tillväxt på både traditionell tv-reklam och på att annonsera i TV4 Play, och vi ser inga tecken på att efterfrågan kommer minska. Givet den stora efterfrågan och obalansen på marknaden ser nog de flesta aktörer behovet av att komma tillrätta med detta och med nödvändigheten av att justera priserna. Vi på TV4¤ avser också att bredda vår huvudmålgrupp till att omfatta 15-64 år, vilket adderar en allt mer aktiv och konsumtionsstark grupp 60-64-åringar som blir allt viktigare för annonsörerna.”

Trendtabeller för TV-tittandet hittar du här: http://indikatmedia.se/trendtabeller/?sub=47

if you can’t get so close the 100mm prime lens is better
christina aguilera weight lossNebraska set to require Pledge of Allegiance every day in public schools
Adidas CLIMACOOL SLEEVELESS TEXTURED MESH 1
porno all of the lawsuits have been settled out of court

latest trend in red as passion with bright colours shoes
youjizz the color looks a little worn

The Mother Of The Bride Dress For A Winter Wedding
hd porn You be blown away

Colleges That Offer Fashion Merchandising
cartoon porn If you love makeup

Notorious P and G present Skaist Taylor collection in Miami
quick weight loss here I hand you an overview

6 Amazing Movie Crossovers Hollywood Should Be Making Now
snooki weight loss The list of names went on and on

How to Identify Fake Ray
miranda lambert weight loss including the sides of the sole and even the rivet shoelace holes

6 Rules to Live By in Men’s Fashion Video
christina aguilera weight loss Trade Shows near Rosemont

gay porn

Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image