Publicerad 130214

Marknadsförare – ett analytikeryrke?

Digitaliseringen gör marknadsföring alltmer analyskrävande och automatisk. Det riskerar att skapa en klyfta mellan krav på kreativa och nyskapande grepp och verktygen som drar fördel av mätbarheten.

Lättåtkomliga verktyg som Google Analytics gör att de flesta annonsörer kan följa konsumenterna i realtid, hålla koll på vilka tjänster de använder och märka varifrån de kommer. Självklart gör det displayannonseringen effektivare om man kan sätta en cookie på den som visat intresse för en tjänst och sedan annonsera riktat mot just den personen.

Samtidigt kan det locka till en övertro på tekniken och för den som surfar kan den uppfattas som manipulativ. På flera sätt går det att jämföra med det sätt som dr och dm utvecklades innan de digitala kanalerna växte fram. Då kunde dm-experterna konstatera att det sällan lönades att lägga ner möda på att göra enheterna mer kreativa, det kunde endast förbättra svarsprocenten med några få procentenheter.

Som en konsekvens av möjligheterna bygger nu reklamköpare och mediebyråer organisationer som enbart arbetar med att optimera utfallet av befintlig annonsering. Då kan det vara lätt att glömma att flertalet varumärken som har blivit framgångsrika på senare år i första hand har blivit det för att den gett konsumenterna möjligheter att förbättra sina liv.

De som istället för att hitta nya nyttigheter väljer att hänga framför datorskärmen får det svårt framöver. Mer troligt att den som blir framgångsrik klarar av både och.

Göran Swahn

08 for its full year of 2011
rob kardashian weight loss Low Risk Stock With Big Upside

It sounds like that the strom of Timberland upsurge is inevitable
weight loss tipsStoring Freezing Green Beans Types

Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image