Publicerad 150426

Måns och Kalla tog andelar åt SVT

MånsZ_Melodifestivalen2015

3,8 miljoner SVT-tittare såg Måns Zelmerlöw vinna årets Melodifestival.

Melodifestivalen lockade fler tittare än i fjol. Tillsammans med skid-VM i Falun fick det SVT att öka sin andel av tittandet på playtjänster och i traditionell tv.

6,4 miljoner personer såg minst fem minuter av någon av tv-sändningarna från Falun, jämfört med 4,5 miljoner som såg någon av sändningarna under skid-VM 2013.

Charlotte Kalla genererade flest strömstarter av alla program hittills i år när hon tog hem damernas 10-kilometerslopp. Allra flest tittare hade det avslutande 50 kilometersloppet för herrar, med en genomsnittlig publik på 2,3 miljoner personer. Det kan jämföras med MTG:s sändningar av herrarnas femmil i OS i Sotji 2014 som hade en genomsnittlig publik på 1,4 miljoner.

Jämfört med Q1 förra året ökade antalet tittare för SVT i traditionell tv med 200 000 tittare per dag samtidigt ökade tittartidsandelen ökade till nära 30 procent. SVT Play hade över 70 procent av tittandet på playtjänster under samma period.

En annan faktor som bidrog till de ökade tittarsiffrorna var att årets final av melodifestivalen lockade nästan en halv miljon fler till tv:n än föregående år. Turnéns höjdpunkt med Måns Zelmerlöw sågs av 3,8 miljoner tittare. Förra årets final av Melodifestivalen hade 3,3 miljoner

SVT:s egna mätningar visar att de står stadigt vad gäller tittarnas upplevda kvalitet av deras utbud. Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör på SVT ser positivt på situationen för SVT:s varumärke.

– Som en följd av förändrat tittarbeteende har SVT sett en tillbakagång i tablå-tv-tittande. Samtidigt ser vi att tittartiden ökar i SVT Play, en positiv utveckling vi haft i flera år.

Merparten av SVTs marknadsföring sker i deras egna kanaler.

– Vi har ett annat uppdrag och ett bredare utbud än övriga tv-bolag i Sverige, vilket återspeglas i vår marknadsföring. Vi förlitar oss därför i hög grad på våra egna plattformar, webb och sociala medier, och på PR.

Tabellen över tv-tittande hittar du här: http://indikatmedia.se/trendtabeller/?sub=37


Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image