Publicerad 110613

Klarar du ett nyskapande omtag till?

Kan ditt företag kapitalisera på att internet är moget för ett nyskapande omtag?

  Den utmanande frågan ställde Morgan Stanley till toppcheferna som besökte deras Web 2.0 Summit i San Francisco.

Bakgrunden till frågan är en prognos om en global potential på 50 miljarder NYA annonsdollar till internetmedier. Finansbolagets beräkning utgår från att internet har 13 procent av medieinvesteringarna globalt sett, samtidigt som världens konsumenter lägger 28 procent av sin medieanvändning på internet.

Morgan Stanleys resonemang, att globala annonsörer kan komma att investera ytterligare 300 miljarder kronor på webben, förutsätter att gapet mellan spenderad tid och spenderade pengar fortsätter att minska. Eftersom detta gap är nästan utsuddat i Sverige, och på god väg att suddas ut i USA krävs dessutom att Internet tar nästa utvecklingssteg.

Nu är det sök och displayannonsering som tar hem merparten av annonsörernas pengar, samtidigt som the world wide web tappar i betydelse. Den ”traditionella” webben står bara för en fjärdedel av internettrafiken numera medan tjänster i form av appar, hubbar, widgets och gadgets tar större plats. De nya tjänsterna utmärks av att de är mobila, att de har DEJ i centrum och att de i allt högre grad finns i molnet.

Den typ av skifte som medievärlden står inför betyder vanligen att nya aktörer träder fram. Det medför utmaningar och påfrestningar för de sajter som tar hand om merparten av pengarna som svenska annonsörer investerar på nätet. Dessa medier riskerar att hamna där Nokia är, att bli utkonkurrerade av en allians av universitet och stora och små företag på den amerikanska västkusten.

Annonsörer som vill kapitalisera på utvecklingen behöver upptäcka möjligheterna när de ges, vilket kräver koll både på de globala aktörer som dominerar nu, och på dem som kommer att ta över. Förr kunde marknadsledare avvakta och låta sina utmanare göra erfarenheterna när det kom ny teknik, för att kliva in i ett senare skede av utvecklingen.

I fortsättningen blir det mer jämlika förutsättningar, och Morgan Stanleys inledande frågeställning är därför lika relevant för alla.

År svaret att den som är först, också blir den som slår igenom störst?

Göran Swahn

most current trendy boot anger for
quick weight loss How to Enjoy Fall’s Bounty of Pumpkins

am i able to rub tights as basics clothing layer
miranda lambert weight loss5 Styles That Defined Entire Eras Were Made Up

Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image