Publicerad 160428

Ingen hade träffat någon CTMO

goran_sv2016Starcoms Jens Welin ställde en fråga när han var på besök från Chicago och föreläste inför prisutdelningen i Planning Awards: Är det någon av er som har stött på en CTMO, det vill säga en person som är chef för både traditionell reklam och den tekniskt drivna marknadsföringen?

Det var det inte.

 

Men, bland stora konsumentvarumärken som Starcom i Chicago arbetar med, har det vuxit fram ett behov av marknadsförare som förmår kombinera marknadssystemens teknik med de digitala reklammöjligheterna. Där är nedbrutna målgrupper tillräckligt stora för att det ska löna sig att använda ny och kostsam teknik. Till exempel kan en av många undergrupper bland spansktalande vara lika stora som hela vår befolkning.

L’Oréal Make up Genius är ett välkänt exempel med en app som gör de möjligt att virtuellt testa en rad olika kosmetikaprodukter. More Post-it Notes. Less noisy banners är en annan och mer avancerad lösning. Den utnyttjar irriterande tjat från andra annonsörers retargeting, vilket inte är lätt att åstadkomma enligt Post-it själva. För användaren är det dock enkelt. Man går till en sajt och skriver i de noter man vill bli påmind om och sedan postar systemet minneslapparna istället för en banner som man exponerats för i sina flöden.

Et lär ta relativt långt tid innan tekniken når den svenska marknaden. Den behöver både provas ut och bli billigare för att kunna användas på mindre målgrupper här i landet. En av seminariedeltagarna noterade dock att framtida lösningar vanligen kommer mycket snabbare än man har tänkt sig. Inom ett par år kanske vi redan har träffat på en första teknikmarknadsföringschef.

Jens Welin bedömde också att reklamköparna för närvarande jobbar sig igenom den långa processen med att förstå och bemästra tekniskt driven marknadsföring. Först därefter blir de beredda att återgå till känslodriven reklam som skapar gillande och attraktion till deras varumärken.

 


Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image