Publicerad 150616

Hänt i veckans urstarka varumärke

Hänt i veckan visade hur starkt varumärket är när det relanserades i fjol, efter en 20-årig bortavaro från tidskriftsmarknaden. Redan vid den första mätningen noterades tidningen för 287 000 läsare. Systertidningen Hänt extra har däremot tappat läsare det senaste året.

– Hänt i veckan har extremt hög kännedom trots att den inte har kommit ut på 20 år. Varumärket är klassiskt och får därför ett rejält försprång genom att vi äger kändismedia i Sverige. De konkurrenter som finns är kvällstidningarna och deras bilagor, säger Stina Abenius, publicistisk direktör på Aller media.

– Vi valde att nylansera Hänt i veckan när vi ville ompositionera Se&Hör, som var en intern konkurrent till Hänt extra. Vi hade då det gamla varumärket Hänt i veckan vilande, ett märke som fortfarande har extremt hög kännedom. Vi tyckte att det var bra att kombinera dessa insikter.

Både Hänt extra och Hänt i veckan riktar sig främst till kvinnor i hela Sverige. Hänt extra förmedlar de snabba nyheterna och har en yngre målgrupp. Tidningen hade 314 000 läsare, enligt Orvesto Konsument 2015:1. Motsvarande siffra för första tertialet 2014 var 363 000.

Hänt i veckan har mer läsning, fler reportage och djupare tv-bevakning. Hänt i veckan har även en något högre ålder på sin målgrupp. Båda tidningarna skriver främst om svenska kändisar.

– Det är klart att kändisnyheter finns på nätet i större utsträckning än tidigare, men annonsmarknaden är tuffare där. Hittills har det inte funnits någon renodlad, storsatsande kändissajt i Sverige. Därför startade vi samtidigt med Hänt i veckan vår underhållningssajt hänt.se, som blandar kändisnyheter med internetjournalistik som ger både många glada skratt och  tankeväckande opinion, säger Stina Abenius.

Aller marknadsför Hänt extra och Hänt i veckan genom en kombination av bilagor i egna tidningar och andra Aller-titlar, postala kampanjer, sociala medier, nyhetsbrev samt butikskampanjer.

Tabeller över tidskriftsläsande hittar du här: http://indikatmedia.se/trendtabeller/?sub=35

 


Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image