Publicerad 100601

”Gud har talat till mig”

Lite förvånad är jag av att delstatliga Teliasonera ligger i täten när det gäller att använda och utnyttja sociala medier.

 Mycket förvånad blev bloggaren som kommenterade telekomjättens agerande på sin blogg, och som fick en direktkommentar från LG Wallmark, internationellt ansvarig för användningen av sociala medier i koncernen. Så förvånad att hon skrev att ”Gud har talat till mig”.

Det var bara en av många reaktioner på att Teliasonera har valt ett enkelt, rättframt och chosefritt sätt att tackla det som kallas sociala medier, men som väl mest är att betrakta som nya, digitala umgängesformer. Det arbetet inleddes när bolaget lät skanna av det som skrevs om dess varumärken på bloggar och hemsidor på alla marknader där bolaget är verksamt. Vilket i sin tur ledde till insikten att kundtjänst bör ansvara för den sociala närvaron på nätet, eftersom diskussionerna framförallt handlade om tjänsterna, det vill säga sådant som kundtjänst vanligen informerar om.

Här i Sverige började Telia med att välja ut ett dussin personer från kundtjänsten som skulle agera i sociala medier. Det viktiga var att välja personer som kunde hålla rätt ton i skriven text. Det Telia säger på nätet ligger ju kvar där, och då är det mer noga att formulera sig rätt än vad det är i telefon. Nu är de utvalda personerna aktiva på Nytta och nöje med Telia, som är den officiella sidan på Facebook, i Teliabloggen och i microbloggar som Twitter.

Transparens är en av LG Wallmarks käpphästar, och för honom innebär det att Teliafolk alltid uppträder under eget namn och som officiella representanter för företaget när de agerar. Sedan är nyckelorden lyssna, delta och påverka. Att dessa riktlinjer har fungerat bra fick Telia kvitto på när företaget nyligen utsågs till Årets Fairshop för att företaget är bäst på att hantera klagomål i öppen dialog med kunderna.

I grunden handlar marknadsföring i sociala medier om att vara där kunderna är – och Telia har visat att det kan göras framgångsrikt även på ett enkelt sätt.

Göran Swahn

all that process development will due to identify
quick weight loss The 10 Best Will Ferrell Skits of All

open for lunch and late afternoon snacks
christina aguilera weight lossZale’s CEO Discusses Q4 2011 Results

Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image