Publicerad 160621

En biljon plus – trots adblockers

goran_sv2016Annonsörerna kommer att öka sina satsningar på digitala annonslösningar med en biljon, det vill säga ett tusen miljarder, kronor de närmast fyra åren. Det förutspår Juniper Research som har beräknat framtida globala medieinvesteringar i digitala medier.

Tillväxten drivs framförallt av att mediernas algoritmer blir allt mer precisa. Det leder till att den digitala annonseringen får allt fler klick, vilket också får som konsekvens att de medier som kan leverera de bästa målgruppsurvalen kommer att bli populärast.

Till det kommer effektivare budsystem, som tillåter ett större mått av strömmande flöden, vilka förkortar tiden för att ladda sidor. Det ger i sin tur en bättre användarupplevelse och större mottaglighet för digital annonsering.

Parallellt med prognosen om triljontillväxt har Juniper presenterat rapporten Digital Advertisers vs The Ad Blockers. Den innehåller både lugnande och oroande besked. Till det positiva hör att det är intäkter från mobila plattformar som driver tillväxten. Faktum är att mobilt växte om onlineannonsering förra året och att vanan att använda adblockers är mindre spridd bland mobilanvändare än bland datoranvändare.

De fem närmaste åren kommer dock tekniken för att blockera annonser på mobila enheter att utvecklas och spridas. Dessutom finns risk att fler mobiloperatörer gör som 3 har gjort i Storbritannien; blockerar annonseringen redan på operatörsnivå.

Men, förutsägelserna om den starka tillväxten är gjorda trots konsekvenserna av adblockers. Dessa begränsas av att gruppen män som är mest angelägna om att blockera annonser också är en grupp som fattar förhållandevis få inköpsbeslut.


Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image