Publicerad 120219

Emedan tv-reklam bara ges en sekund

En banner ges bara en sekund för att förmedla sitt budskap. Det visar ögonrörelsestudierna som gjorts. Samtidigt ska bannern också innehålla en retning eller något annat som gör man öppnar sig för annonsens budskap.

Det är en svår utmaning – och säkert ett skäl till att många tongivande varumärken är sällsynta gäster i displayannonseringen. Det är självfallet enklare att först uppmärksammas och sedan ge utrymme för budskapet om man har 30-sekunders film eller en tidningsannons som kan ge läsaren all tid i världen. Det synes också vara ett skäl till att annonsörer föredrar filmer i webb-tv eller playtjänster istället för i banners.

Webb-tv kräver ändå att formaten kortas ner till 7-8 sekunder, vilket är en del av trenden mot fragmenterringen av reklamtittandet. Tv-husens – och tittarnas – intresse för nya kanaler fortsätter att öka zappandet, och min erfarenhet är att jag ännu ofta än förut kommer in mitt i en reklamfilm. Jag ser ett fragment av filmen och zappar vidare.

Följden blir att också tv-annonser enbart får en sekund av min tid.

Den kommer att lyckas påverka mig som kan skapa en radda ensekundersscener som fungerar var för sig, och också sätta ihop sådana scener till en begriplig och intressant helhet. Ett sådant grepp skulle dessutom fungera lika bra i bannerformat som i tv.

Om det är möjligt att åstadkomma överlåter jag till reklambyråers kreatörer att avgöra.

Göran Swahn

Fashion Business Careers
christina aguilera weight loss New H opening at Scottsdale Fashion Square

Keep them slim fitting
snooki weight lossFirst Lady Michelle Obama rocks Azzedine Ala

Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image