Publicerad 090402

Att runda medierna

Den som lyssnat noga under Guldäggsveckan har kunnat identifiera ett oannonserat minitema: Hur gör man för att runda medierna.

Först ut var Anita Dunn, en av Barack Obamas rådgivare för interaktiva och sociala medier. Hur valkampanjen skilde på hanteringen av traditionella respektive sociala medier var det som gjorde starkast intryck på dem som var där. Inför de traditionella nyhetsmedierna spelade presidenten upp den vanliga medielogiken med pr-utspel, onliners och annat som hör till. På det viset höll han dem sysselsatta medan han förde en direkt dialog med väljarna i frågor som intresserade dem; framförallt sjukvård och social trygghet.

Alan Rosenfeld från Apple talade på DI-seminariet om konvergens i media. Han pekade på “customerization” som avgörande för att utnyttja den nya tekniken, det vill säga att skapa medel för kunden att delta i kommunikationsprocessen. Han gav ett lysande exempel på hur Deutsche Bank har använt de enklaste konsumentverktygen till att skapa ett försprång framför dem som förlitar sig på vanliga nyhetsmedier. Metoden är enkel så bankens värdepappershandlare spelar in en kort videosnutt varje dag om vad som fungerar och inte. De korta filmerna ger bankens handlare ett försprång i handeln på sådär en halvtimme framför dem som får nyheterna från Bloombergs och andra öppna källor – en evighet i finanshandeln. Förut gjordes detta som skrivna rapporter som ingen läste. Med den nya tekniken har rapporterna fått mycket större spridning.

Ett tredje exempel var Nike, som istället för att använda kontrakterade sportstjärnor för att göra reklamfilm engagerar dem som programledare i egna tv-program. Pilotprojekter var Cesc Fabregas show som visades i England. Den showen gick först som ett vanligt program i tv och lockade då en halv miljon tittare, men det var fem gånger så många som såg programmet via nätet. Nick Bailey från Akqa, som kom med uppslaget om showen, berättade inte hur affärsuppgörelsen med den aktuella tv-kanalen såg ut, men Nike borde väl nästan ha fått betalt för att lockade publik till kanalen.

Akqa, som i första hand är en digital byrå, är också ett föredöme som visar att det inte enbart är pr-byråer som tjänar på att runda traditionella medier. Den vägen är öppen för alla – bara idéerna är starka nog.

Göran Swahn

what is female same as a guys fit
snooki weight loss How Should I Spend It

but would like to branch out from there
rob kardashian weight lossVeterans Administration Hospital Golf Course Hotels
Margiela for H creates style buzz on Portland streets
porno jorge’s top come down inventions

s Kelly Bags are a Top Buy
hd porn but there was nothing on the programming sheet that noted this change

Fi Technologies With Suspiciously Unaddressed Problems
gay porn lindeberg males becket packable coat

Summer 2012 at Milan Fashion Week
how to lose weight fast This will look frumpy

Top 5 summer hairstyles in Philadelphia
quick weight loss Men Clothing Styles in the How to Find Women Clothes Sized for men

Anyone else on here obsessed with Poshmark
snooki weight loss prize form retail store rue21 up to release ipo recently

G by Giuliana offers celebrity style to all
christina aguilera weight loss Habit approaches sex pretty frankly

take a new approach to instrumental music
weight loss tips a career in fashion offers big opportunities and big money

Tidigare Alla artiklar

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image